مقالات فرش

روش از بین بردن پرز فرش

قالی محصولی است که در میان ایرانیان جای خود را باز کرده است و در بیشتر خانه ها میتوان آن را در انواع طرح و نقش زیبا مشاهده کرد اما این هنر زیبا مشکلی بزرگ برای خانه به وجود می آورند که میتوان با استفاده از روش هایی این مشکل را بر طرف کرد . پرز گرفتن فرش بر زیبایی خانه ی شما بسیار تاثیر دارد و ممکن است از زیبایی این محصول و همینطور خانه ی شما بکاهد یکی از مشکلاتی که کرک قالی میتواند برای انسان به وجود بیاورد حساسیت و همینطور ایجاد آلرژی است . اما در این مقاله میخواهیم به این سوال که چگونه پرز فرش را از بین ببریم پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید .
1- دلیل ایجاد کرک فرش
یکی از مشکلاتی که همواره تمامی افرادی که فرش ماشینی تهیه می کنند و به دنبال رفع آن هستند پرز دادن قالی است ، بخصوص در ابتدای خرید و نو بودن آن به این دلیل که ممکن است الیاف بالاتر از سایر ریشه ها قرار بگیرد و نتواند توسط آهار مهار شود و نخ ها بهم متصل نشود که در نتیجه با سایش پا بیشتر تشدید شده و باعث پرزدهی فرش می شود . پرفروش و زیبا ترین قالی ها توسط الیاف اکریلیک تولید می شود اما نسبت به انواع دیگر نخ پرزدهی بیشتری نیز دارد ، اما با فرایندی جدید به اسم هیت ست بافت درونی قالی را ثابت می کنند که علاوه بر حل مشکل پرزدهی باعث پفکی شدن نخ ، پارگی کمتر و لطافت بیشتر آن می شود که در طول زمان به فرش بدون پرز یا بدون حساسیت معروف شده است . مشکل پرزدهی حتی با بهترین کیفیت برای همیشه قابل حذف نیست اما بعد از مدت زمانی از استفاده باید کرک ریزی تمام شود . هرچه پرز فرش خشن تر باشد کار شما برای تمیز کردن سخت تر می شود پس بهتر است دنبال فرشی با پرز منعطف باشید . تمام زیر انداز های خوب نیز پرزدهی دارند که عموما بین یک تا سه هفته بعد از خرید ادامه دارد . هرچه تراکم وشانه قالی بیشتر باشد پرزدهی کمتری دارد .
2- روش پاک کردن پرز فرش
در قدیم برای پاک کردن پرز فرش از جارو های خاصی برای اینکار استفاده می کردند که با خیس شدن نیز پرز های بیشتری را بدون آسیب زدن به بافت از بین می برد . از راههایی که می توان برای از بین بردن کرک فرش استفاده کرد شستن چندین بار در سال با شامپو مخصوص قالی است راه دیگر کشیدن کیسه حمام به صورت مرطوب بر روی خواب است . برای شفافیت و ثابت ماندن رنگ می توانید از ترکیب آب وسرکه برای اینکار استفاده کنید . گاهی افراد از فرچه یا سیم برای رفع این مشکل استفاده می کنند که کاری غلط است چون علاوه بر آسیب به بافت فرش باعث تشدید پرزدهی می شود ، در نتیجه بهتر است از اینکار خود داری کنیم .