مقالات فرش

پاک کردن لکه فرش با 3 ترفند کاربردی

پاک کردن لکه از روی فرش

پاک کردن لکه فرش یکی از معضلاتی است که خیلی ها با آن برخورد داشته اند و احتمالا شما که در حال خواندن این مطلب هستید هم با این مشکل مواجه هستید و به همین دلیل میخواهید راهی برای خلاص شدن از شر لکه ها پیدا کنید. حال می خواهیم برای شما انواع روش های لکه زدایی را معرفی کنیم که به صورت کاربردی باشد و بتوانید با استفاده از آن مشکلات فرش ماشینی یا دستباف خود که ظاهر بدی ایجاد کرده است را برطرف نمایید.    

پاک کردن لکه فرش با پیشنهاداتی که برای شما داریم، به راحتی از بین خواهد رفت، چه لکه هایی که جدیدا ایجاد شده اند و چه لکه هایی که قدیمی هستند.

 

انواع محلول های مناسب برای پاک کردن لکه فرش 

با استفاده از محلول های خانگی برای پاک کردن لکه فرش که با یک سری از مواد دم دستی می توان تهیه نمود، لکه ها از بین خواهند رفت. در ادامه به این محلول ها اشاره می کنیم:

  • شامپو فرش و آب داغ برای لکه چای روی فرش

یک محلولی که همیشه در منازل دیده می شود، شامپو فرش است. به این علت که بافت فرش ماشینی باید برای شما مهم باشد و به آن آسیب نرسد سعی کنید همیشه از بهترین مدلهای شامپو فرش استفاده کنید تا ساختار فرشتان سالم بماند. حال می توانید شامپو فرش و آب داغ را با هم مخلوط کنید تا یک محلول موثر برای پاک کردن لکه هایی مثل لکه های زیر باشد:

  • لکه چای
  • لکه غذاهای چرب
  • لکه نوشابه

با استفاده از ترکیب شامپو فرش و آب داغ می توانید لکه های مذکور را به راحتی پاک کنید

  • محلول آمونیاک برای لکه های قدیمی

یکی از معضلات نگهداری فرش، قدیمی شدن لکه ها است. معمولا به خاطر فراموشی یا سخت بودن لکه ها می گذاریم تا قدیمی شوند و این کار باعث می شود که لکه روی بافت فرش برای مدت طولانی بماند. همین امر سبب می شود که شما خیلی سخت تر بتوانید لکه ها را پاک کنید.

محلول آمونیاک بهترین لکه بر برای لکه های قدیمی است. همانطور که ممکن است بدانید، تنفس آمونیاک برای ریه ها و سلامتی انسان مضر است، پس سعی کنید در هنگام استفاده از آمونیاک حتما با ماسک یا یک پارچه دور بینی و دهان خود را بپوشانید. آمونیاک را می توانید روی لکه بریزید تا چند دقیقه صبر کنید تا بتواند با لکه به خوبی واکنش نشان دهد و بعد از آن با دستمال نخی محل لکه را پاک کنید. آمونیاک این خاصیت را هم دارد که فرش های شما را برق بیندازد.

هشدار: به هیچ عنوان آمونیاک را با مواد شیمیایی مخلوط نکنید چون احتمال متصاعد شدن گاز سمی از آن وجود دارد و برای شما خطرآفرین خواهد بود.

  • سرکه سفید برای کلی از لکه های فرش

سرکه سفید چه به تنهایی و چه با مواد دیگر یک پاک کننده خوب برای لکه های فرش از جمله موارد زیر است:

  1. پاک کردن لکه تخم مرغ روی فرش

منظور از لکه تخم مرغ، لکه ای است که توسط مایع تخم مرغ ممکن است ایجاد شود. زرده و سفید می توانند یک لکه چسبناک ایجاد کنند و به همین منظور به هیچ عنوان نگذارید لکه تخم مرغ قدیمی شود. ترکیب سرکه سفید و آب ولرم می تواند برای پاکسازی لکه تخم مرغ بسیار مفید باشد. یک دستمال نخی سفید می تواند به شما در پاک کردن این لکه کمک کند. اگر هنوز هم آثار لکه تخم مرغ دیده می شود می توانید از صابون هم استفاده کنید و بعد از آن با آب ولرم کف ایجاد شده را بگیرید. 

  1. پاک کردن لکه نقاشی و جوهر روی فرش

پاک کردن لکه فرش با حضور جوهر های رنگی ممکن است کمی سخت شود، اما اینجا هم سرکه سفید به کمک می آید و می تواند ما را از شر این لکه خلاص کند. سرکه سفید را با آب لیمو ترکیب کنید و از این محلول برای پاک کردن لکه های نقاشی و جوهرهای رنگی استفاده نمایید. 

  1. پاک کردن لکه شربت و آبمیوه روی فرش

شربت و آبلیمو یک لکه بسیار چسبناک به شمار می رود و به همین دلیل باید بلافاصله دست به کار شوید. مواد لازم برای پاک کردن این لکه از روی فرش : سرکه سفید، نمک، بطری افشان کننده، حوله سفید و اتو خواهد بود که باید دم دستتان بگذارید. سرکه سفید را داخل بطری بریزید و حال نمک را بر روی لکه بپاشید. حال می توانید سرکه سفید را روی لکه اسپری کنید. برای اینکه جای لکه نماند بهتر است با دستمال های جاذب، محلول را جذب کنید. توصیه می شود که دستمال را روی فرش نکشید. 

بعد از آن حوله سفید را روی محلول ریخته شده بر لکه بگذارید و اتوی داغ را روی آن بکشید تا به خوبی لکه جذب حوله سفید شود. توصیه موکد داریم که از حوله سفید استفاده کنید، چون حوله های رنگی می توانند باعث اضافه شدن یک هاله  دور تا دور محل لکه شود.

 

ترفند های پاک کردن لکه فرش 

حال غیر از آن که می توان با استفاده از محلول ها و ترکیب های مختلف برای پاک کردن لکه استفاده کرد، می توان از یکسری ترفندهایی هم بهره برد و برخی از لکه ها را با همین روش پاک کرد.

  1. ترفند پاک کردن لکه آدامس روی فرش

لکه آدامس را نمی توان با محلول ها پاک کرد و اگر هم بتوان با استفاده از محلول ها آن را پاکسازی نمود، انتظار شما برآورده نخواهد شد. بهترین کار استفاده از یک تکه یخ داخل پلاستیک است. یخ می تواند آدامس را منقبض کند و با این کار می توانید به راحتی آدامس را بردارید.

  1. ترفند پاک کردن لکه لوازم آرایشی روی فرش

لوازم آرایشی و بهداشتی مثل لکه لاک ، رنگ مو و غیره می توانند با استفاده از لکه بردار ها به راحتی پاک شوند و نیاز به ماده خاصی نیست.

  1. ترفند پاک کردن لکه نیکوتین و تنباکو روی فرش

گلیسیرین بهترین گزینه برای پاک کردن لکه نیکوتین و تنباکو خواهد بود. مقدار مناسب از گلیسیرین را روی لکه بریزید و سپس با یک دستمال مرطوب به آرامی پاک کنید.