مقالات فرش

صادرات فرش ماشینی و هر آنچه که باید بدانید!

پیشینه تولیدات فرش به هزاره دوم قبل از میلاد بر می گردد. افتخار تولید اولین فرش جهان اثر ایرانیان می باشد که بعد از گذشت چندین و چند سال توانستند پی به روند به هم رسیدن نخ و ساخت طناب ببرند. مدت زمان زیادی گذشته تا به امروز که شاهد تکنولوژی هایی مدرن در تولیدات فرش ماشینی و صنعت فرش هستیم ، حال می‌رسیم به بحث در مورد صادرات فرش که چگونه این روند می تواند انجام شود و حتی چه مشکلاتی در صادرات فرش ماشینی به کشور‌‌های جهان اولی و دیگر کشورها وجود دارد ، از این جهت که ایران یکی از صادر کننده های فرش ماشینی در جهان می‌باشد در این مقاله به بحث در مورد صادرات فرش ماشینی می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

مشکلات صادرات فرش ماشینی در ایران

همان طور که شاهد هستید ایران توانایی تولید مواد اولیه برای نساجی را ندارد ، از این رو مواد اولیه را باید از کشورهایی که تولید کننده این متریال هستند وارد کشورمان کنند اما این امر سختی‌های مختص خود را دارد به این دلیل که ایران در تحریم می‌باشد ، مجبور هستیم این مواد را به قیمت بالاتری وارد صنعت فرش ماشینی ایران کنیم. در این خصوص با نوسانات شدید اقتصادی و قیمت دلار و همچنین برای تولید مواد اولیه فرش ماشینی با مشکل روبرو می شویم مخصوصا شرکت های کوچک و نوپا در صنعت فرش ماشینی کشورمان که توانایی نقدی زیادی ندارند به طور حتم در این زمینه با شکست روبرو خواهند شد.

در نتیجه وارد کردن مواد اولیه با قیمت بالا در افزایش قیمت فرش ماشینی نیز تاثیرگذار خواهد بود. این امر شاید در زمینه صادرات فرش ایران ناخوشایند باشد چون با بررسی‌های صورت گرفته می‌توان گفت حتی شرکت های بزرگ تولید فرش ماشینی هم با صادر کردن فرش از ایران به سایر کشورها به مشکل برخوردند چراکه قیمت تمام شده این محصول بالا و مواد اولیه کم ، هر شرکتی را بدون پشتوانه قوی مالی زمین خواهد زد همین امر موجب کاهش صادرات فرش ماشینی از ایران به خاورمیانه و کشور های اروپایی شده است.

 

صادرات فرش ماشینی کاشان

در قسمت قبلی توضیحاتی دادیم که چه مشکلاتی برای تولید کنندگان فرش ماشینی وجود دارد اما یک خبر جالب اینکه کشور‌های عربی که می توانند صادرات از راه آبی با ایران داشته باشند خیلی مشتاق خرید فرش‌های ماشینی از کشورمان هستند و از طریق همین کشور ها صادرات فرش رونق خوبی پیدا کرده است.

همانطور که میدانید کاشان قطب فرش ماشینی ایران و پایتخت بین المللی فرش ماشینی در سراسر دنیا شناخته شده است که با داشتن شرکت ها و کارگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگ در صادرات فرش ایران نقش بسیار فعال و پر رنگی دارد ، کاشان در زمینه صادرات فرش های ماشینی از کشور های افغانستان و عراق تا کشور های ترکیه ای و عربی و حتی اروپایی رزومه خوبی را برای خود رقم زده است. علاوه بر این نیز فرش ماشینی که در کاشان تولید شده است با فناوری‎‌های پیشرفته‌ ای روانه بازار می‌شود و حتی فروش و انتقال این کالا بین استان های داخلی کشورمان نیز رونقی چشمگیر داشته است.

صادرات فرش ماشینی کاشان

در قسمت قبلی توضیحاتی دادیم که چه مشکلاتی برای تولید کنندگان فرش ماشینی وجود دارد اما یک خبر جالب اینکه کشور های عربی که می توانند صادرات از راه آبی با ایران داشته باشند خیلی مشتاق خرید فرش های ماشینی از کشورمان هستند و از طریق همین کشور ها صادرات فرش رونق خوبی پیدا کرده است.

همانطور که میدانید کاشان قطب فرش ماشینی ایران و پایتخت بین المللی فرش ماشینی در سراسر دنیا شناخته شده است که با داشتن شرکت ها و کارگاه های تولیدی کوچک و بزرگ در صادرات فرش ایران نقش بسیار فعال و پر رنگی دارد ، کاشان در زمینه صادرات فرش‌های ماشینی از کشور های افغانستان و عراق تا کشور های ترکیه ای و عربی و حتی اروپایی رزومه خوبی را برای خود رقم زده است. علاوه بر این نیز فرش ماشینی که در کاشان تولید شده است با فناوری های پیشرفته ای روانه بازار می‌شود و حتی فروش و انتقال این کالا بین استان‌های داخلی کشورمان نیز رونقی چشمگیر داشته است.

 

چگونه صادرات فرش ماشینی را افزایش دهیم ؟

سیاست‌های افزایش فروش صادرات انواع فرش ماشینی در هر کشوری متفاوت می باشد و مسلما نتایج گوناگونی هم دارد ، در بعضی از فصل های سال همواره شاهد برگزاری نمایشگاه هایی بین المللی فرش ماشینی در پایتخت کشورمان  هستیم که یکی از این سیاست های افزایش فروش همین امر می‌باشد.

این کار باعث می‌شود افرادی گوناگون از تمامی نقاط دنیا به تهران پایتخت ایران بیایند و از این نمایشگاه بازدید خوبی انجام دهند  همین امر موجب شده که تولید کنندگان طرح و نقش فرش ماشینی را بسیار متفاوت کنند تا با تمامی سلیقه ها جور شود و هر کسی با هر نژادی از این نمایشگاه بتواند خرید کند اینجا همان نقطه ای هست که می توانند تولید کننده های فرش ماشینی با هم رقابتی خوب و سالم در صادرات فرش ماشینی از ایران به کشور های خاورمیانه و اروپایی داشته باشند.

برای صادر کردن فرش ماشینی مراحلی گوناگونی وجود دارد که می توانیم برای شما ذکر نماییم ولی این روند گاها مشکلاتی دارد یا کمی زمان بر است از این رو با طی کردن این مراحل می توانید مجوز صادرات فرش‌های ماشینی را کسب کنید و صادرات خود را از کشور خودمان به سراسر دنیا انجام دهید پس با ما همراه باشید :

1)     اولین قدمی که باید برداشته شود گرفتن کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی شهر خودتان است.

2)     اگر کالای شما برای صادرات شامل تقسیم بندی خاصی می‌باشد باید نوع مجوز آن را هم مشخص کرد.

3)     طریقه بازاریابی برای صادرات فرش ماشینی به هر نقطه از جهان البته با انتخاب کشور مورد هدف خود.

4)     چگونه ارسال کردن پیش فاکتور برای خریدار محصول ما.

5)     انتخاب روش معامله با تاجر مد نظر ( تحویل فرش ماشینی در مرز های ایران )

6)     همچنین نحوه ارسال کالای خود به مرز کشورمان و بارنامه کردن محصول خود برای صادرات فرش های ماشینی

7)     شما برای ثبت اطلاعات اظهارنامه صادراتی در گمرک باید کد کاربری در سامانه را نیز دریافت کرده و سپس اقدام نمایید

8)     طریقه اخذ مجوز های بهداشت و استاندارد برای تشریفات گمرکی

9)     روش دریافت ضمانت نامه گمرکی از تاجران برای صادرات فرش‌های ماشینی

10)  نحوه قیمت گذاری محصولات گمرکی

در صورت طی نمودن تک تک این مراحل بالا می توانید صادرات فرش خود را آغاز کنید و همچنین برای این کار می توانید با افرادی خبره و با تجربه ای که در این زمینه چندین سال کار کرده اند کمک گرفته تا در این راه پر فراز و نشیب موفق باشید …

یکی از نکات خیلی مهم در زمینه صادرات فرش های ماشینی و صنعتی مشتری مداری است یعنی کیفیت بالای محصولات فرش و خوش قولی برای یک تاجر بسیار حائز اهمیت است ، اگر می خواهید یک بار فروش به یک تاجر تبدیل به یک فروش دائمی شما شود این 2 نکته مد نظرتان باشد.

 

شرکت دیوان ، با رعایت این نکات مهم و ضروری در صادرات ، توانسته است پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه صادرات فرش ماشینی به نقاط مختلف کشور به دست آورد. صادرات به چین ، امارات ، ترکیه و دیگر کشورهای عربی از فعالیت‌های این شرکت می باشد.

همچنین فرش‌هایی که تولید آنها کمی دشوار به نظر می رسد، مثل فرش بیضی ، مربع و گرد ماشینی، در این شرکت برای افزایش گسترش حوزه فروش، بافته می‌شوند.

 

شرایط صادرات فرش ماشینی به سایر کشورهای جهان

در معقوله صادرات باید مجموعه ای از فاکتورها و موارد را در نظر گرفت به این دلیل که هر کشوری وابسته به دین ، فرهنگ ، هنر و شرایط اقتصادی حاکم در آن متقاضی فرش هایی با طرح و رنگ های خاص و متفاوت در ابعاد مختلفی می باشد. بیان این نکته در این قسمت ضروری است که قیمت خرید فرش ماشینی به صورت عمده تاثیری به سزا در برخی کشورهای جهان دارد. در ادامه چند نمونه ذکر می‌کنیم تا این موضوع را دقیق تر متوجه شوید ؛

 

برای مثال کشور افغانستان اغلب فرش‌هایی با تراکم عرضی 350 و 440 می طلبند که وارد کنندگان در این سرزمین اولین ملاک خود را خرید فرش ماشینی عمده ارزان قیمت قرار داده اند ، از جمله دلایل ان وجود وضعیت سیاسی و جنگ های داخلی در این کشور که در نتیجه باعث نا به سامانی در وضعیت اقتصادی این کشور شده است. از دیگر کشورهایی که واردات فرش ایرانی را دارند کشور مالزی می باشد که اغلب مردم آن مسلمان می باشند.

 

  1. کشور افغانستان

مثلا مردم کشور افغانستان خریدار فرش های با تراکم پایین مانند فرش 440 شانه و 350 شانه با تراکم 960 می باشند. تاجران افغانی به دنبال خرید فرش عمده ارزان هستند و قیمت فرش اولین عامل مهم در شکل گیری معامله میباشد.پس این موضوع باید در بازاریابی صادرات فرش ماشینی به افغانستان در نظر گرفته شود.

  1. کشور مالزی

نمونه دیگر کشور مالزی است که اکثر جمعیت آن مسلمان هستند و سلایق آنها شبیه به کشور های مسلمان نشین مانند ایران میباشد و طالب فرش ماشینی  با رنگ های گرم مانند قرمز و گلی و با نقشه های هندسی شکل ، مثل طرح های عشایری و خشتی هستند.

واردکنندگان فرش در این کشور اغلب دو سایز را انتخاب می کنند ؛ فرش های سایز بزرگ برای سالن های عظیم و فرش ماشینی با ابعاد کوچک برای منازل.

بازرگانان و تجار فرش کشور مالزی  خواهان خرید عمده فرش ماشینی در دو سایز فرش ماشینی 6 متری برای محل سکونت و فرش ماشینی سایز بزرگ برای سالن های اجتماعات و سالن های مهمانی هستند.

  1. کشور ایتالیا

این کشور به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود که سلایق مردم ایتالیا در این دو منطقه متفاوت است مردم بخش شمالی به دنبال فرش با رنگ لایت مانند فرش کرم ، نسکافه ای و آبی کم رنگ هستند و مردم بخش جنوبی به دنبال فرش با رنگ های گرم مانند قرمز و لاکی هستند. ایتالیایی ها چه شمالی و چه جنوبی فرش طرح هندسی و فرش بدون محراب و ترنج را می پسندند که در ایران با عنوان فرش ماشینی طرح افشان و فرش طرح خشتی معروف است.

قالی های تولیدی در کشور ایتالیا به صورت قالیچه در سایز های 1.5 *1 و 2*2 به صورت سفارشی به منظور صادرات می باشد و در فروش فرش ابعاد بزرگ به دلیل عدم درخواست مشتری فعال نبوده اند.

  1. کشور هلند

به دلیل طبع لطیف مردم کشور هلند تمایل ویژه ای به رنگ های روشن و لایت دارند  و خریدار فرش سایز کوچک هستند و فرش بالای 6 متری را نمی خرند حتی اگر اتاق بزرگی داشته باشند تمام آن را فرش نمی اندازند.

  1. کشور عراق

صادرات فرش به عراق این روزها در حال افزایش میباشد. مردم عراق علاقه مند به فرش ماشینی گردویی و قهوه ای سوخته و فرش های 500 شانه طرح 700 هستند. آنها ترجیح میدهند فرش زیر پایشان خاب بلندی داشته باشد.

و در نهایت کشورهای حوزه خلیج فارس مانند اردن و قطر و عمان بیشترین صادرات فرش ماشینی را به خود اختصاص داده اند و علاوه بر خرید فرش سایز استاندارد به دنبال خرید فرش سایز بزرگ یا سایز های سفارشی هستند.

فروشگاه اینترنتی فرش دیوان علاوه بر ارائه فرش ماشینی با کیفیت در اندازه های مورد نظر مشتریان مانند فرش 6 متری ، فرش 9 متری  و فرش 12 متری با قیمت درب کارخانه و ارسال سریع آن به دست مشتری به دنبال تقاضای مکرر مشتریان ، امکان خرید عمده فرش با قیمت ارزان را برای خریداران محترم داخل کشور و همچنین صادرات به کشورهای خارجی فراهم نموده است.

  1. کشور لبنان

علت گرایش مردم لبنان به فرش ایرانی ، به خاطر طرح و نقوش قالی ایرانی و رنگبندی آن مثل ، لاکی و کرم و سرمه ای و قرمز و روناسی می باشد.

  1. کشور کویت

علت جذابیت فرش ایرانی در کویت ، به خاطر قدمت و اصالت قالی های ایرانی در رنگ و طرح وجود دارد ، می باشد. مردم کویت به طرح های قدیمی محصولات ایرانی خیلی علاقه مند هستند.فرش هایی که طرح‌های کمتری در آن ها به کار رفته و ساده تر می باشند.

 

شرکت فرش دیوان ، یکی از عرضه کنندگان بزرگ فرش ماشینی می باشند که با راه اندازی فروشگاه آنلاین خود سعی در خدمات رسانی و ارائه محصولات خود در سراسر کشور دارد. این شرکت تولید کننده فرش های ماشینی با بالاترین درجه کیفیت و قیمتی مناسب در طرح های متنوع با رنگ بندی و ابعاد متفاوت می باشد. فروشگاه اینترنتی فرش دیوان خدمات خود را در سطح گسترده تری چون صادرات فرش نیز ارائه می دهد. فروشگاه اینترنتی دیوان آماده فروش فرش ماشینی به صورت عمده به سراسر دنیا می باشد.

محصولات خاصی که در این شرکت تولید می شوند، انواع فرش گرد ، فرش مربعی و فرش بیضی می باشد که در انواع و اقسام طرح، رنگ و ابعاد قابلیت تولید دارند.

 

صادرات فرش ماشینی به چین

کشور چین یکی از پرجمعیت ترین کشور های دنیاست که نیروی کاری خیلی زیادی درون آن وجود دارد با این حال از تمامی شهر ها نیروی کاری جذب می کند آیا می دانید دلیل آن چیست ؟

دلیل این سیاست این است که هرجا نیروی کار بیشتری باشد نرخ دستمزد کمتر است و چون نرخ حقوق کارکنان کم می باشد محصولی که تولید می شود با قیمت پایینی برای کارفرما تمام خواهد شد از این رو باعث شده که صادرات محصولات چین به تمامی نقاط جهان با رشد فراوانی مواجه شود.

آن قدر که صادرات کشور چین زیاد شده برخی از تولید کنندگان بقیه کشور ها را به زانو در آورده است و همچنین به خیلی از چرخه های اقتصادی ضربه وارد نموده اند.

تنها کالایی که چین نتوانسته است در تولید آن با ایران رقابت کند فرش است. فرش ایرانی ، در دنیا شهرت بسیار دارد و بسیاری از کشورها می خواستند در زمینه تولید فرش ، با ایران رقابت کنند ولی به علت تجربه ناکافی در بافت فرش شکست خوردند و مجبور شدند به واردات فرش ایرانی تن در دهند. کشور چین نیز ، نتوانست مانند فرش ایرانی تولید کنند. از این رو صادرات فرش ایرانی به چین افزایش پیدا کرد.

از آنجایی که تاجران چینی خیلی مشتاق فرش های ایرانی هستند و تولید کنندگان ایران نیز علاقه ای به صادرات به چین دارند این باعث شده که رابطه خوبی بین تولید کنندگان ایرانی و تاجرانی چینی شکل گیرد.

بعضی از تولید کنندگان هستند که نظر تاجران چینی را جذب خود کرده اند  و توانسته اند داد و ستد با این قطب اقتصادی دنیا را شروع کنند که از جمله یکی از این تولید کنندگان شرکت فرش دیوان کاشان است که با استفاده از دستگاه های پیشرفته و کیفیت بالای تولید در فرش 1200 شانه ، 1000 شانه و 700 شانه و همچنین استفاده از بهترین مواد اولیه برای تولید فرش در شرکت فرش دیوان کاشان است که توانسته نظر تاجران چینی برای صادرات فرش ماشینی به کشور چین را جذب خود کنند.

توجه به سلایق کشورهای وارد کننده ، شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی ، استفاده از بهترین الیاف از جمله رمز موفقیت و پیشرفت این کشور در زمینه صادرات فرش بوده است.

صادرات فرش ماشینی به امارات

بیشترین صادرات فرش ایرانی ماشینی از کاشان می باشد. این شهر با صادرات 11 میلیون متر مربع ، بیشترین سهم از صادرات را داشته است. شهرستان کاشان، رتبه نخست صادرات فرش در ایران را به خود اختصاص داده است. امارات نیز یکی از کشورهای وارد کننده فرش ماشینی ایرانی می باشد.

کشور امارات یکی از مهم ترین و بزرگترین خریدار فرش دستباف ایرانی و فرش ماشینی می باشد و باکیفیت‌ترین و نفیس‌ترین قالی‌های ایرانی ، به این کشور صادر می‌شود. دلیل صادرات فرش ایرانی به امارات ، دلایل بسیاری می‌باشد :

  •       ایرانی‌های بسیاری هستند که در کشور امارات زندگی می کنند و آنها نیازمند فرش اصیل ایرانی می‌باشند و بالطبع ، صادرات قالی ایرانی به این کشور بیشتر می شود.
  •       امارات همواره رابطه بسیار خوبی با ایران از نظر سیاسی و اقتصادی داشته است.
  •       توجه تولید کنندگان ایرانی به سلایق کشور امارات. مطمئنا هر کشوری دارای فرهنگ و سلیقه خاصی می‌باشد که این فرهنگ و سلیقه در انتخاب فرش نیز سرایت می کند. رنگ های شاد و کرم ، رنگ های لاکی و سرمه ای نیلی و طرح های افشان و ترنج و طرح های‌نایین ، گلدانی و درختی از سلایق مردمان کشور امارات می‌باشد. از نظر ابعاد فرش نیز علاقه بسیاری به فرش‌های کوچک پارچه ، متوسط و بزرگ پارچه دارند. فرش‌های کوچک را برای آپارتمان‌های مرفه و فرش های بزرگ را برای اماکن مذهبی و کاخ ها می خواهند. آن ها به فرش ابریشمی خیلی علاقه وافری دارند. آن ها در خرید فرش ، بیشتر به دنبال مرغوبیت و کیفیت بسیار بالا می گردند تا به دنبال قیمت پایین فرش.

به کارگیری این سیاست ها در تولید فرش ، باعث پیشرفت صادرات فرش ماشینی شد.

صادرات فرش ماشینی به کشور عربستان

روند سیاسی در سال های اخیر حکایت از کاهش روابط تجاری ایران و عربستان به دلایل سیاسی شده است. اما عربستان نمی تواند جایگزینی برای فرش های ایرانی بیابد و از همین رو این کاهش تجارت در طولانی مدت نگران کننده نخواهد بود.

قطع کامل و یا کاهش بیش از حد ارتباط مضرات فراوانی برای کشور عربستان به دنبال خواهد داشت ، این موضوع را هنگامی مطرح می نماییم که سران عربستان رسما از کاهش درآمد دولت در صورت قطع رابطه با ایران سخن گفته اند.

کشور عربستان به سبب داشتن شرایط مذهبی ویژه بیشترین آمار مسافران خارجی در منطقه را به خود اختصاص داده است ، این گردشگران هر ساله میزان زیادی منابع ارزی به عربستان آورده و در صورتی که عربستان نتواند نیاز آن ها را به محصولات و کالاهای مورد نیاز برآورده نماید ، منابع از دست وی خارج شده و در تامین منابع مالی دولت با مشکل مواجه می گردد.

همچنین بازار های عربستان به سان نمایشگاه بین المللی عمل کرده و به علت حضور تعداد زیادی از مشتریان از سراسر دنیا مکان خوبی جهت معرفی محصولات و طرح ها و کیفیت های جدید خواهد بود. پس شاید بتوان ادعا کرد که معرفی محصولات در بازار پر رونق و شلوغ عربستان یکی از دلایل صادرات فرش ایرانی به این کشور است.

 

صادرات فرش ماشینی به کشور بحرین

بحرین هم یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که مصرف کننده انواع فرش ماشینی و دستباف ایرانی است.

بحرینی ها افرادی هستند که نسبت به سایر کشور ها فرهنگی نزدیک تر به ایران دارند، چرا که کمتر از 50 سال است که از جدایی این کشور با ایران می گذرد.

تقریبا سلیقه بحرینی ها بیشتر به رنگ های کرم و قرمز تمایل پیدا کرده است و ایران به همین دلیل به صورت مستقیم و غیر مستقیم صادرات خوبی به این کشور داشته است.

به طور میانگین در سال های اخیر درآمد ایران از صادرات فرش به بحرین حدود 10 میلیون دلار بوده است ، این درآمد برای بحرین بسیار بیشتر بوده. جالب است بدانیم این اتفاق در حالی رخ می دهد که بحرین جزو مهمترین کشورهای مبادلاتی ایران نیست.

صادرات فرش ماشینی به کشور روسیه

روسیه وسیع ترین کشور دنیا با داشتن 14 مرز زمینی و اتصال به دریای خزر ، دریای برینگ ، دریای ژاپن ،  دریای سیاه ، و دریای بالتیک یکی از  بزرگترین قدرت های اقتصادی ، نظامی و سیاسی دنیای امروز است که مدتی است از بهترین شرکای تجاری و سیاسی ایران به حساب می آید. تجار فرش ایرانی از دیرباز با صادرات فرش ماشینی و دستباف با این کشور معاملاتی داشته اند.

یکی از مشکلات موجود در روند صادرات به این کشور ترخیص موقت فرش برای حضور در نمایشگاه ها و حقوق گمرکی بالا است که باعث کم شدن استقبال صاحبان صنعت فرش ماشینی و بازرگانان برای حضور در بازارهای  روسیه شده است.

صادرات فرش ماشینی به کشور آذربایجان

کشور آذربایجان بزرگترین کشور قفقاز  و در گذرگاه آسیای شمال غربی و اروپا و در ساحل دریای خزر می باشد.

کشور ایران در جنوب این کشور واقع شده است. کشور آذربایجان تقریبا تا 200 سال پیش جز محدوده کشور ایران بود و پس از جنگ ایران و روسیه  از ایران جدا شد. اکثر مردم این کشور مسلمان هستند با این پیشینه تاریخی صادرات فرش به جمهوری آذربایجان برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی اهمیت زیادی دارد زیرا ایران با آذربایجان هم مرز است و دلیل دیگر اینکه  آذربایجان جز کشور های مصرفی یا وارد کننده محسوب میشود و پتانسیل وارد کردن فرش ایرانی  دارد.

با توجه به به برنامه ریزی های صورت گرفته برای معرفی بهتر فرش ماشینی و فرش دستباف ایرانی  در جمهوری آذربایجان روند صادرات فرش ماشینی به این کشور در حال بهبود است زیرا کشور ما  وجه تشابهات عمیق فرهنگی با کشور جمهوری آذربایجان دارد  و سلایق مردم آذربایجان از بعضی جهات به ایرانی ها نزدیک است.

فرش ماشینی و دستباف  به علت تنوع  در رنگ، نقشه، کیفیت بالا و شکل گره های به کار گرفته شده در بافت آن، به عنوان یک کالای ارزشمند جهانی محسوب میشود و نه تنها مورد پسند مردم آذربایجان بلکه می تواند مورد توجه خاص گردشگران کشور آذربایجان قرار گیرد.

صادرات فرش ماشینی به کشور قزاقستان و ترکمنستان

کشور قزاقستان در آسیای میانه واقع شده است. قزاقستان کشوری چند قومیتی است . دین ۷۰ درصد از مردم  قزاق اسلام و مذهب بقیه آنها مسیحیت است. ترکمنستان با مساحت ۴۸۸٬۱۰۰ کیلومتر مربع پنجاه و دومین کشور بزرگ جهان و کمی از کشور اسپانیا کوچکتر است در حدود 500 سال قبل از میلاد به این سو، سرزمین ترکمنستان  بخشی از خاک ایران به شمار می‌رفت.

در ترکمنستان زبان فارسی محبوبیت زیادی دارد به طوری که تعداد زبان آموزان فارسی در عشق آباد بیش از 500 نفر می باشد. حدود 80% درصد از جمعیت آن مسلمان هستند. اکثریت مردم حنفی مذهب هستند و اقلیتی نیز شیعه می باشند.

این دو کشور به خاطر وجه تشابهات فرهنگی  ، مذهبی ، زبان  و پیشینه تاریخی با کشور ایران میتوانند بازار هدف مناسب صادرات برای تولیدکنندگان فرش‌ماشینی باشند.